فصل دوم:ادراک اجتماعی. جلسه سوم: اسناد
2- 2 :منابع اساسی خطا در اسناد
بحث ویژه: نقش ایمان در اسناد:جهت گیری به نفع افراد و جامعه
2- نیکوترین وجه تفسیر اعمال دیگران
بحث ویژه: اسناد موفقیت به خداوند
س 1 - گام نخست در حوزه ادراک اجتماعی چیست؟
ج – کسب اطلاعات صحیح از تصمیم دیگران
س 2 - گام دوم در حوزه ادراک اجتماعی چیست؟
فهم صفات ماندگار دیگران و دانستن علل رفتار آنان (اسناد)
س 3 – فرآیند اسناد در تعریف بارون و بایرن را بنویسید.
ج – به تلاش ما در فهم علل رفتار دیگران و نیز رفتار خودمان اشاره دارد.
س 4 – فرآیند اسناد در تعریف هایدر را بنویسید.
ج – فرآیندی که افراد به کار می گیرند تا رویدادها را به عوامل زیربنایی خود پیوند دهند.
س 5 - اسنادها در چه جنبه هایی از رفتار اجتماعی نقش مهمی دارند؟
ج – در جنبه های بسیار اساسی از جمله متقاعد سازی، پیشداوری، ارتباطات درازمدت، نفوذ اجتماعی و تعارض نقش مهمی دارند.
س 6 – چرا اسنادها در جنبه هایی از رفتار اجتماعی نقش مهمی دارند؟
ج – چون نتایجی که ما درباره علل رفتار دیگران به دست می آوریم، بر ارتباطات ما با دیگران اثر می گذارد.
س 7 – نظریه های اسناد را نام ببرید.
ج – نظریه هایدر، جونز و دیویس، کلی و واینر.
س 8 – نظریه هایدر چه بود؟
ج – فهم موثر محیط اجتماعی برای شرکت موفق در تعامل اجتماعی. برای این کار رفتار را معلول فرض کرده و منابع علی آن را درفرد (علت درونی) و یا محیط (علت بیرونی) جستجو می کنیم. مثلا آیا مهربانی همکارمان بخاطر درخواست حاجت است (علت بیرونی) یا واقعا ما را دوست دارد. (علت درونی)
س 9 – عامل علی درونی فردی ونیز رابطه نیروهای محیطی و درونی را بیشتر توضیح دهید.
ج – عامل علی درونی فردی دو مولفه دارد: 1 – توانایی انجام کار 2- کوشش که رابطه آندو مثل رابطه دو جز یک عمل ضرب است. یعنی بدون یکی نتیجه صفر می شود. نیروهای محیطی و درونی ممکن است مکمل، کاهنده، یا حذف کننده یکدیگر باشند. اگر دشواری (عامل بیرونی) بیشتراز توانایی باشد، انجام عمل غیر ممکن می شود و اگر ناچیز به توانایی زیادی نیاز نیست.
س 10 – ادراک کوشش در نظریه هایدر چگونه تعیین می شود؟
ج – به کمک قصدعمل کننده کوشش وی. آیا عمل معلول گرایشهای درونی است یا بیرونی؟ یا عمدی یا غیر عمدی؟
س 11 – این نظریه در پی پاسخ به چه پرسشی است؟
ج – چگونگی بکاربری اطلاعات مربوط به رفتار دیگران بعنوان پایه ای برای استنباط وجود صفات مختلف در آنان.
س 12 – در این نظریه ما در پی استنباط چه صفاتی از رفتار دیگران هستیم؟
ج – صفاتی که در همه موقعیتها همراه انان است و در گذر زمان نسبتا ثابت باقی می ماند.
س 13 – آیا رفتار افراد همیشه منعکی کننده انتخابها و صفات دیگران است؟
ج – خیر، گاهی به این علت است که عوامل بیرونی برای آنان حیطه ی گزینش کمتری گذاشته است.
س 14 – چهار موقعیت که رفتار افراد در انها می تواند ما را به صفات پایدار فرد هدایت کند؟
ج – عدم مطلوبیت اجتماعی، داشتن آزادی عمل و حق انتخاب، عدم انطباق با نقش اجتماعی و انتظارات.
س 15 – منظور از عدم مطلوبیت اجتماعی چیست؟
ج – از رفتاری استنباط کنیم که مطلوبیت اجتماعی و جاذبه ندارد یا کم دارد.
س 16 – منظور از داشتن آزادی عمل و حق انتخاب چیست؟
ج – مثلا اگر در بحث کلاسی موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنیم نه استاد. نشانه ی عقاید واقعی ماست.
س 17 – منظور از عدم انطباق با نقش اجتماعی چیست؟
ج – رفتارهایی که لزوما با نقش اجتماعی تعریف شده فرد مطابقت ندارد.
س 18 – منظور از انتظارات چیست؟
ج – انتظاراتی که بر اساس رفتار گذشته فرد شکل گرفته .
س 19 – اصل تغییر بهنگام به چه معناست؟
ج – ما دنبال یک همایندی بین رویدادهای خاص و علت خاص در موقعیتهای مختلف هستیم. (رابطه علیت بین آندو)
س 20 – طبق تعریف کلی سه نوع اطلاعاتی که افراد برای دست یابی به ایناد علی بهره می جویند را بنویسید.
ج – همراهی یک رویداد با 1 – اشیای محرک 2- عمل کنندگان(اشخاص) 3 – موقیعتها. بعبارتی دیگر سه نوع ویژگی تمایز، توافق، و همسانی را بکار می برند و سیرع اطلاعات ذخیره شده در این ابعاد سه گانه مرور می شود.
س 21 – منظور از تمایز چیست؟
ج – آیا شخص فقط در برخورد با این محرک خاص این گونه عمل می کند؟ آیا تمایزی بین این واکنش او و دیگر واکنش هایش هست؟
س 22 – منظور از توافق چیست؟
ج - آیا این رفتار مورد توافق دیگران هست؟ بیشتر بودن شمار افرادی که به این نحو واکنش نشان می دهند= توافق بیشتر.
س 23 – منظور از همسانی چیست؟
ج – آیا در زمانها و موقعیتهای دیگر هم به این محرک خاص به همین شیوه جواب می دهد؟
س 24- طبقه بندی سه بعدی واینر را بنویسید.
ج – درونی یا بیرونی بودن علت پایداری یا ناپایداری قابل یا غیر قابل مهر بودن.
نوع احساسات به نوع اسناد بستگی دارد. مثلا برای امتحان:
1- اسناد درونی(توانایی و کوشش) <=غرور؛ ولی
2- اسناد بیرونی(کمک همکلاسی!) <= خوشحالی.
2- 2 :منابع اساسی خطا در اسناد
س 25 – آیا اسنادهای ما همیشه مبرا از خطا هستند؟
ج – خیر!
س 26 – شرط لازم در مورد مسئول دانستن افراد در بروز عمل چیست؟
ج – داشتن علل درونی.
س 27- منظور از منابع اساسی خطا در اسناد چیست؟
ج – سوگیری هایی که موجب می شود رفتار فرد را به اشتباه به علل درونی یا بیرونی اسناد داده و نتیجه گیری نادرست کنیم.
س 28 – منظور از خطای بنیادی اسناد چیست؟
ج – وقتی علل بیرونی را نادیده بگیریم و در مقابل به علل درونی و گرایشی توجه کنیم.
س 29 – چرا رخ می دهد؟
ج- توجه به خود رفتار و برجسته شدن آن نه موقعیت و علل موقعیتی.
بحث ویژه: نقش ایمان در اسناد:جهت گیری به نفع افراد و جامعه
س 30 – در شرایط متعارف اسنادها را باید درونی دانست یا بیرونی؟
ج – بیرونی.
س 31- نقش ایمان در اسناد را به طور خلاصه بیان کنید.
ج – تفسیر اعمال و گفتار دیگران به نیکو ترین وجه، به نحوی که اعمال ظاهرا نامطلوب افراد جامعه به علل بیرونی اسناد داده شود.
س 32- دو تاثیر اسناد را بنویسید.
ج – 1- نوع احساسات و هیجانی که افراد تجربه می کنند.(نظریه واینر)
2- پیامدهای روان شناختی مهم در جهت ائتلاف یا اختلاف آحاد جامعه متاثر از نوع اسناد
س 33 - نکاتی در باب اسناد در تعالیم اسلام بیان کنید.
1- اسناد درونی گفتار دیگران:در 94 نساء:درباره اظهار اسلام و نیز آیات و روایاتی دال بر اجتناب از ظن در تفسیر گفتار دیگران.
2- نیکوترین وجه تفسیر اعمال دیگران: ماجرای افک: گمان خیر و منع از شایعه پراکنی. اصل حمل بر صحت.
س 34- دو کارکرد ایمان را بنویسید.
ج - 1- تفسیر سوءاحتمالی کم ارزش می شود.
2- عادت ذهن به عدم اتباع از اموری که به آنها نداریم.
س 35- منظور از آن چیست؟
ج – بستگی داشتن عامل یا ناظر بودن ما در تعیین علل درونی یا بیرونی برای اسناد!
س 36 – چرا رخ می دهد؟ یا علت تفاوتهای اسناد عامل ناظر را بنویسید.
ج – 1- تفاوت اطلاعات<= تفاوت اسناد.
2- تفاوت زاویه دید<= تفاوت در اسناد.
س 37- گرایش اسناد نتایج مثبت به علل درونی و منفی به بیرونی در کارهای مربوط به خود.
38 – چرا این خطا رخ می دهد؟
ج – 1- تبیین بر اساس الگوی انگیزشی: ناشی از نیاز ما به حفظ و افزایش حرمت خود.
2- تبیین بر اساس الگوی شناختی: ناشی از گرایشهای معینی در نحوه پردازش اطلاعات. (انتظار موفقیت از خود ...)
39 – تاثیر جنبه های فرهنگی در اسناد را بنویسید.
ج – در فرهنگهای مختلف ممکن است مثلا اسناد درونی موفقیت ها مذموم باشد.
بحث ویژه: اسناد موفقیت به خداوند:
س40 –اسناد موفقیت به خدا؟چگونه ممکن است؟
ج – ریشه در باورهای دینی دارد که اگر بر مبنای صحیح عقلی باشدو با واقعیت خارجی منطبق، از موارد خطا در اسناد نیست. بررسی عقلانی بودن آن:
1- اسناد حسنات به خدا
2- توکل