«کد سرفراز»

»»»»»»»»»»»وبلاگ دانشجویان کد ۸۴ رشته معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)

«کد سرفراز»

»»»»»»»»»»»وبلاگ دانشجویان کد ۸۴ رشته معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)

خلاصه درس روان شناسی اجتماعی، ج۲:غیرکلامی:محمدحسین شاه آبادی

جلسه 2 : ادراک اجتماعی ـ ارتباطات غیرکلامی 57 -39

1) ادراک اجتماعی چیست؟

þ فرآیند(های) فعالی که موجب فهم و درک رفتار دیگران می شود. [بایرن بارون 1997]

2) دو نوع مهم ادراک اجتماعی کدام است؟

þ الف) فرآیند پیچیده ای که در آن به مشاهده دیگران می پردازیم ب) سپس می کوشیم از طریق این اطلاعات اساسی علل رفتار آنها را استنباط کنیم.

3) ارتباط غیرکلامی چیست؟

þ علائم غیر کلامی و اطلاعاتی که از طریق رفتارهای متفاوت دیگران در حالات روحی متفاوت منتقل می شوند (چون مفیدتر و واقعی تر از «علائم کلامی مستقیم» است) و نیز تفسیری که ما برای این داده ها ارائه می دهیم.

5) راههای اساسی ارتباط غیرکلامی کدام است؟

þ 1. حالات چهره     2. تماس چشمی     3. تن صدا      4. حرکات بدنی          5. تماس بدنی

6) منظور از «حالات چهره» چیست؟

þ [سیسرون] «چهره تصویر روح است» یعنی خصوصیات روحی ـ روانی انسان غالباً در چهره ی او منعکس می شود (خشم ـ ترس ـ شادی ـ غم ـ تعجّب ـ تنفر)

7) آیا حالات چهره واقعاً از هیجان اساسی فرد منتج می شوند؟

þ تقریباٌ بله. ([کاسیوپو] یافته های تحقیقی- [لونسون] آزمایشهای حرکات چهره ای شادی و غم و امثال آن با علائم شادی و غم (مثل ضربان قلب و ...))

8) آیا صرفاً به حالت چهره ای دیگران اکتفا می کنیم؟

þ خیر، وضعیت محیط اطراف، برخوردهای قبلی ما و زنجیره ی اطلاعات پیشین همگی نشانه های سودمند دیگری برای کمک به تغییر حالات چهره ای فراهم می آورند.

9) منظور از «تماس چشمی» چیست؟

þ نگاههای مختلف تأثیرات مختلفی در رابطه دارد مثلاً نگاه مداوم نشانه ی محبت، نگاه به زمین نشانه  خجالت و ... است. تأثیر آن را زمانی می فهمیم که با فردی که عینک تیره به چشم دارد سخن بگوییم. حرکت مردمک چشم و اندازه های مختلف آن هم مؤثر است (آزمایش مردمک سنجی)

10) «توازن دیدار چشمی» چیست؟

þ یعنی چه کسی، چه وقت، به چه کسی و چقدر نگاه کند (بر حسب جنس، پایگاه، صمیمیت رابطه و طبیعت تعامل)

11) «موازنه ی صمیمیت» چیست؟

þ [آرگیل ودین:] در هر تعامل، میزان صمیمیت با انواع علائم غیرکلامی حاکی از صمیمیت (نگاه مداوم، لبخند، فاصله و ...) تنظیم و حفظ می شود و اگر یکی تغییر کند با عامل دیگر جبران می شود. مثل اینکه در جاهای تنگ، نگاهها کم می شود.

12) منظور از «تن صدا» یا «علائم فرا زبانی» چیست؟

þ تغییرات و نوسانات در گفتار که معانی معتنابهی را با خود منتقل می کند.

14) چگونه می توان علائم «فرازبانی» را در «زبان» آزمود؟

þ باید معنای کلامی جمله را از کیفیت صوتی زیر بنایی آن جدا سازیم. مثلاً یک جمله را با حالات مختلف بیان کنیم (خشم، محبت، غم، حسرت و ...)

15) منظور از «حرکات بدنی» چیست؟

þ حالت بدن، حرکات سر و دست، لرزش یا آرامش بدن، جهتگیری بدن و نیز تعداد زیاد حرکات اعضا، نشان دهنده ی برانگیختگی هیجانی است. الگوهای حرکتی بزرگ از جمله کل بدن نیز ممکن است اطلاعاتی درباره حالات هیجانی در اختیار ما قرار دهند. (تمام قد ایستاد، با آغوش باز آمد و ...)

16) میزان اطلاعاتی که حرکات بدنی منتقل می کند چقدر است؟

þ بیشتر از سایرین است. زیرا علائم بدنی کمتر از پیام های غیرکلامی دیگر مهارشدنی است و نیز بیشترین توجه عموم مردم را به خود جلب می کند.  

17) تماس بدنی نشانه ی چیست و چه واکنشی را در بردارد؟

þ تماس بدنی با توجه به عوامل مختلف زمینه ای مانند لمس کننده (دوست یا غریبه) ماهیت تماس جسمی (کوتاه، طولانی، آهسته یا سخت) و محیط تماس (محل کار، خیابان خانه و ...) می تواند نشانه عاطفه، تسلط، توجه، مراقبت و پرخاشگری باشد و اگر لمس پذیرفتنی باشد غالباً به واکنش مثبت می انجامد. اگر غیرپذیرفتنی باشد (با اعمال فشار، طولانی و ...) باعث واکنش منفی می گردد.

18) جایگاه ارتباط غیرکلامی در منابع اسلامی چیست؟

þ در متون اسلامی نه تنها علائم غیرکلامی بیانگر هیجان ها و حالات درونی معرفی شده است بلکه صریحاً گویاتر و صادق تر از زبان گفتاری به حساب می آید : اصدق المقال ما نطق به لسان الحال.

19) مثال های قرآنی «زبان بدنی» کدام است؟

þ الف) تواضع: واخفض لهما جناح الذّل ب) نفاق: کانّهم خشُب مسنّده/ اذا قاموا الی الصلوة قاموا کُسالی. ج) حیا: تمشی علی استحیاء د) بی شرمی: ولا یَضربن بأرجلهنَّ لیُعلم ما یخفینَ من زینتهنّ  هـ) حسرت: یعضّ الظّالم علی یدیه.

20) مثالهای قرآنی «حالات چهره» و «تماس چشمی» کدام است؟

þ الف) درد و رنج: یحسبُهم الجاهِلُ اغنیاءَ من التعفف تعرفُهُم بسیماهم

ب) نگاه شهوانی: قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم

ج) خشم و اندوه: و اذا بُشِّرَ احدهم بالأنثی ظلَّ و جهه مسوّداً و هو کظیم.

د) چهره های مختلف در محشر: یوم تبیضّ وجوهٌ وتسودُّ وجوهٌ/ یعرف المجرمون بسیماهم/ وجوه یومئذ ناضره

21) مثالهای قرآنی «تن صدا» کدام است؟

þ الف) نفاق: لو نشاء لرأیناکهم فلَعَرَفتَهم بسیماهم و لتعرفَنَّهم فی لحن القول

ب) حیا: یا نساء النبی ... فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرضٌ

22) آیا کیفیت ابراز هیجان ها همگانی است؟

þ یافته های تحقیقی غالباً نشان می دهند مردمی که در مناطق جغرافیایی بسیار متفاوت از هم زندگی می کنند، در موقعیت های هیجانی مشابه، حالات مشابهی ابراز می کنند و افراد دیگر به راحتی و دقیقاً می توانند این حالات را بشناسند.

23) مطالعات میان فرهنگی اکمن و فریسین چیست؟

þ قانع کننده ترین شواهد برای همگانی بودن (حداقل برخی از) علائم غیرکلامی (آزمایش بر مردم گینه ی نو)

24) نتیجه ی تحقیقات کیتینگ در مورد ابراز هیجان ها چه بود؟

þ همگانی بودن واکنش ها: چهره های بدون لبخند با ابروان پائین کشیده به حالت تسلط و تفوق مربوط است و لبخندها با شادی در ارتباط است.

25) دسته های مختلف یافته های جدیدِ سازگار با تحقیقات گذشته کدام است؟

þ الف) قواعد بیان هیجان ها                  ب) علامتهای ویژه ی هر فرهنگ

ج) علامتهای با جنبه ی فرهنگی            د) علامتهای متأثر از زمینه های موقعیتی

26) دسته ی مربوط به «قواعد بیان هیجان ها» کدام است؟

þ دسته ای که در آن فرهنگهای مختلف برای بیان شدت، میزان و موقعیت ابراز هیجانها، قواعدی متفاوت دارند. (مثلاً سوئدی ها عادت دارند خونسرد باشند ولی ایتالیایی ها پراحساس هستند). بنابراین هنگامی که چنین قواعدی در مورد بیان هیجان ها در کار نباشد، (مثلاً موضوعی راهمگان به یک اندازه غم انگیز قلمداد کنند و بروز آن را مجاز شمارند) ارتباط بین هیجان های خاص و حالات چهره کاملاً عمومی خواهد بود.

27) دسته ی «علامت های ویژه ی هر فرهنگ» چه ویژگی دارد؟

þ مختص هر فرهنگ است. در نتیجه جای تعجب نیست که نتوانیم به آن ها پی ببریم ( مثلاً شست علامت تأیید است و ...)

28) دسته ی «علامت های با جنبه ی فرهنگی» چیست؟

þ علامت های مشترک که در فرهنگهای متفاوت اشکال متفاوت دارد. مثلاً حفظ فاصله که در کشورهای عربی کم و در کشورهای غربی زیاد است.

29) «زمینه های موقعیتی» چه تأثیری بر علامتها دارد؟

þ می توانند به یک حالت هیجانی معانی متعددی ببخشند (این تأثیر در بیشتر حرکات ممکن است.) مثلاً گریستن گاهی از ناراحتی و گاهی از شوق است.

30) آیا تفاوت های فردی در رفتار اجتماعی و استفاده از علائم غیر کلامی نقش دارد؟

þ بله، [فریدمن]: آنها که در ابراز هیجان نمره بالایی گرفتند در عمل موفق ترند (مثل فروش بیشتر اتومبیل و ...)

31) رابطه ی ابراز هیجان با سازگاری روانی چیست؟

þ آنکه ابراز هیجان کم دارد ولی می خواهد آنرا زیاد جلوه دهد یا کسی که ابراز هیجانی زیادی دارد ولی می خواهد آن را کم جلوه دهد، دچار «دوسوگرایی» می شوند و هرچه دوسوگرایی بیشتر باشد. مشکلات روانی بیشتر خواهد بود. میزان ابراز هیجان مهم نیست، واقعی بودن آن مهم است. زیرا بستگی به زمینه های اجتماعی خاص فرد دارد. اما هرچه دوسوگرایی بیشتر باشد، احتمالاً فرد تجارب منفی بیشتری را در زندگی تجربه خواهد کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد