خلاصه روان شناسی اجتماعی- ج۳:اسناد- حمید درویشی شاهکلائی |
فصل دوم:ادراک اجتماعی. جلسه سوم: اسناد 2- 2 :منابع اساسی خطا در اسناد بحث ویژه: نقش ایمان در اسناد:جهت گیری به نفع افراد و جامعه 2- نیکوترین وجه تفسیر اعمال دیگران بحث ویژه: اسناد موفقیت به خداوند س 1 - گام نخست در حوزه ادراک اجتماعی چیست؟ ج – کسب اطلاعات صحیح از تصمیم دیگران س 2 - گام دوم در حوزه ادراک اجتماعی چیست؟ فهم صفات ماندگار دیگران و دانستن علل رفتار آنان (اسناد) س 3 – فرآیند اسناد در تعریف بارون و بایرن را بنویسید. ج – به تلاش ما در فهم علل رفتار دیگران و نیز رفتار خودمان اشاره دارد. س 4 – فرآیند اسناد در تعریف هایدر را بنویسید. ج – فرآیندی که افراد به کار می گیرند تا رویدادها را به عوامل زیربنایی خود پیوند دهند. س 5 - اسنادها در چه جنبه هایی از رفتار اجتماعی نقش مهمی دارند؟ ج – در جنبه های بسیار اساسی از جمله متقاعد سازی، پیشداوری، ارتباطات درازمدت، نفوذ اجتماعی و تعارض نقش مهمی دارند. س 6 – چرا اسنادها در جنبه هایی از رفتار اجتماعی نقش مهمی دارند؟ ج – چون نتایجی که ما درباره علل رفتار دیگران به دست می آوریم، بر ارتباطات ما با دیگران اثر می گذارد. س 7 – نظریه های اسناد را نام ببرید. ج – نظریه هایدر، جونز و دیویس، کلی و واینر. س 8 – نظریه هایدر چه بود؟ ج – فهم موثر محیط اجتماعی برای شرکت موفق در تعامل اجتماعی. برای این کار رفتار را معلول فرض کرده و منابع علی آن را درفرد (علت درونی) و یا محیط (علت بیرونی) جستجو می کنیم. مثلا آیا مهربانی همکارمان بخاطر درخواست حاجت است (علت بیرونی) یا واقعا ما را دوست دارد. (علت درونی) س 9 – عامل علی درونی فردی ونیز رابطه نیروهای محیطی و درونی را بیشتر توضیح دهید. ج – عامل علی درونی فردی دو مولفه دارد: 1 – توانایی انجام کار 2- کوشش که رابطه آندو مثل رابطه دو جز یک عمل ضرب است. یعنی بدون یکی نتیجه صفر می شود. نیروهای محیطی و درونی ممکن است مکمل، کاهنده، یا حذف کننده یکدیگر باشند. اگر دشواری (عامل بیرونی) بیشتراز توانایی باشد، انجام عمل غیر ممکن می شود و اگر ناچیز به توانایی زیادی نیاز نیست. س 10 – ادراک کوشش در نظریه هایدر چگونه تعیین می شود؟ ج – به کمک قصدعمل کننده کوشش وی. آیا عمل معلول گرایشهای درونی است یا بیرونی؟ یا عمدی یا غیر عمدی؟ س 11 – این نظریه در پی پاسخ به چه پرسشی است؟ ج – چگونگی بکاربری اطلاعات مربوط به رفتار دیگران بعنوان پایه ای برای استنباط وجود صفات مختلف در آنان. س 12 – در این نظریه ما در پی استنباط چه صفاتی از رفتار دیگران هستیم؟ ج – صفاتی که در همه موقعیتها همراه انان است و در گذر زمان نسبتا ثابت باقی می ماند. س 13 – آیا رفتار افراد همیشه منعکی کننده انتخابها و صفات دیگران است؟ ج – خیر، گاهی به این علت است که عوامل بیرونی برای آنان حیطه ی گزینش کمتری گذاشته است. س 14 – چهار موقعیت که رفتار افراد در انها می تواند ما را به صفات پایدار فرد هدایت کند؟ ج – عدم مطلوبیت اجتماعی، داشتن آزادی عمل و حق انتخاب، عدم انطباق با نقش اجتماعی و انتظارات. س 15 – منظور از عدم مطلوبیت اجتماعی چیست؟ ج – از رفتاری استنباط کنیم که مطلوبیت اجتماعی و جاذبه ندارد یا کم دارد. س 16 – منظور از داشتن آزادی عمل و حق انتخاب چیست؟ ج – مثلا اگر در بحث کلاسی موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنیم نه استاد. نشانه ی عقاید واقعی ماست. س 17 – منظور از عدم انطباق با نقش اجتماعی چیست؟ ج – رفتارهایی که لزوما با نقش اجتماعی تعریف شده فرد مطابقت ندارد. س 18 – منظور از انتظارات چیست؟ ج – انتظاراتی که بر اساس رفتار گذشته فرد شکل گرفته . س 19 – اصل تغییر بهنگام به چه معناست؟ ج – ما دنبال یک همایندی بین رویدادهای خاص و علت خاص در موقعیتهای مختلف هستیم. (رابطه علیت بین آندو) س 20 – طبق تعریف کلی سه نوع اطلاعاتی که افراد برای دست یابی به ایناد علی بهره می جویند را بنویسید. ج – همراهی یک رویداد با 1 – اشیای محرک 2- عمل کنندگان(اشخاص) 3 – موقیعتها. بعبارتی دیگر سه نوع ویژگی تمایز، توافق، و همسانی را بکار می برند و سیرع اطلاعات ذخیره شده در این ابعاد سه گانه مرور می شود. س 21 – منظور از تمایز چیست؟ ج – آیا شخص فقط در برخورد با این محرک خاص این گونه عمل می کند؟ آیا تمایزی بین این واکنش او و دیگر واکنش هایش هست؟ س 22 – منظور از توافق چیست؟ ج - آیا این رفتار مورد توافق دیگران هست؟ بیشتر بودن شمار افرادی که به این نحو واکنش نشان می دهند= توافق بیشتر. س 23 – منظور از همسانی چیست؟ ج – آیا در زمانها و موقعیتهای دیگر هم به این محرک خاص به همین شیوه جواب می دهد؟ س 24- طبقه بندی سه بعدی واینر را بنویسید. ج – درونی یا بیرونی بودن علت پایداری یا ناپایداری قابل یا غیر قابل مهر بودن. نوع احساسات به نوع اسناد بستگی دارد. مثلا برای امتحان: 1- اسناد درونی(توانایی و کوشش) <=غرور؛ ولی 2- اسناد بیرونی(کمک همکلاسی!) <= خوشحالی. 2- 2 :منابع اساسی خطا در اسناد س 25 – آیا اسنادهای ما همیشه مبرا از خطا هستند؟ ج – خیر! س 26 – شرط لازم در مورد مسئول دانستن افراد در بروز عمل چیست؟ ج – داشتن علل درونی. س 27- منظور از منابع اساسی خطا در اسناد چیست؟ ج – سوگیری هایی که موجب می شود رفتار فرد را به اشتباه به علل درونی یا بیرونی اسناد داده و نتیجه گیری نادرست کنیم. س 28 – منظور از خطای بنیادی اسناد چیست؟ ج – وقتی علل بیرونی را نادیده بگیریم و در مقابل به علل درونی و گرایشی توجه کنیم. س 29 – چرا رخ می دهد؟ ج- توجه به خود رفتار و برجسته شدن آن نه موقعیت و علل موقعیتی. بحث ویژه: نقش ایمان در اسناد:جهت گیری به نفع افراد و جامعه س 30 – در شرایط متعارف اسنادها را باید درونی دانست یا بیرونی؟ ج – بیرونی. س 31- نقش ایمان در اسناد را به طور خلاصه بیان کنید. ج – تفسیر اعمال و گفتار دیگران به نیکو ترین وجه، به نحوی که اعمال ظاهرا نامطلوب افراد جامعه به علل بیرونی اسناد داده شود. س 32- دو تاثیر اسناد را بنویسید. ج – 1- نوع احساسات و هیجانی که افراد تجربه می کنند.(نظریه واینر) 2- پیامدهای روان شناختی مهم در جهت ائتلاف یا اختلاف آحاد جامعه متاثر از نوع اسناد س 33 - نکاتی در باب اسناد در تعالیم اسلام بیان کنید. 1- اسناد درونی گفتار دیگران:در 94 نساء:درباره اظهار اسلام و نیز آیات و روایاتی دال بر اجتناب از ظن در تفسیر گفتار دیگران. 2- نیکوترین وجه تفسیر اعمال دیگران: ماجرای افک: گمان خیر و منع از شایعه پراکنی. اصل حمل بر صحت. س 34- دو کارکرد ایمان را بنویسید. ج - 1- تفسیر سوءاحتمالی کم ارزش می شود. 2- عادت ذهن به عدم اتباع از اموری که به آنها نداریم. س 35- منظور از آن چیست؟ ج – بستگی داشتن عامل یا ناظر بودن ما در تعیین علل درونی یا بیرونی برای اسناد! س 36 – چرا رخ می دهد؟ یا علت تفاوتهای اسناد عامل ناظر را بنویسید. ج – 1- تفاوت اطلاعات<= تفاوت اسناد. 2- تفاوت زاویه دید<= تفاوت در اسناد. س 37- گرایش اسناد نتایج مثبت به علل درونی و منفی به بیرونی در کارهای مربوط به خود. 38 – چرا این خطا رخ می دهد؟ ج – 1- تبیین بر اساس الگوی انگیزشی: ناشی از نیاز ما به حفظ و افزایش حرمت خود. 2- تبیین بر اساس الگوی شناختی: ناشی از گرایشهای معینی در نحوه پردازش اطلاعات. (انتظار موفقیت از خود ...) 39 – تاثیر جنبه های فرهنگی در اسناد را بنویسید. ج – در فرهنگهای مختلف ممکن است مثلا اسناد درونی موفقیت ها مذموم باشد. بحث ویژه: اسناد موفقیت به خداوند:
س40 –اسناد موفقیت به خدا؟چگونه ممکن است؟ ج – ریشه در باورهای دینی دارد که اگر بر مبنای صحیح عقلی باشدو با واقعیت خارجی منطبق، از موارد خطا در اسناد نیست. بررسی عقلانی بودن آن: 1- اسناد حسنات به خدا 2- توکل |